Krajowe Inteligentne Specjalizacje

Krajowe inteligentne specjalizacje są to branże, których rozwój zapewni: tworzenie innowacyjnych rozwiązań społeczno-gospodarczych, zwiększenie wartości dodanej gospodarki i podniesienie jej konkurencyjności na arenie międzynarodowej.

Wsparciem ze środków Unii Europejskiej obejmowane są projekty wpisujące się w inteligentne specjalizacje.

Przedsiębiorcy powinni mieć na uwadze by ich projekty realizowane były w obszarach zgodnych z inteligentnymi specjalizacjami.

Z funduszy unijnych przeznaczonych na wsparcie badań, rozwoju i innowacji w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (POIR) na lata 2021-2027 będą finansowane projekty dotyczące inteligentnych specjalizacji, czyli tych o największym potencjale innowacyjnym i konkurencyjnym.

Uwzględniając istniejący potencjał naukowy zapewniający wiedzę specjalistyczną i możliwość nawiązywania kontaktów z partnerami przy realizacji wspólnych projektów, Akademia Techniczno-Humanistyczna prezentuje ofertę w zakresie: 

 I. INNOWACYJNE ŚRODKI TRANSPORTU

6. Środki transportu zasilane alternatywnymi źródłami energii wraz z infrastrukturą do ich obsługi.

 II. PROEKOLOGICZNE ROZWIĄZANIA KONSTRUKCYJNE I KOMPONENTY W ŚRODKACH TRANSPORTU

1. Alternatywne napędy i źródła zasilania w transporcie, w tym indukcyjne bezstykowe systemy przekazywania energii do środków transportu.

2. Napędy wykorzystujące OZE i źródła energii z odpadów oraz biopaliw, a także neutralnych dla klimatu (w tym wodór pozyskiwany dzięki OZE), jak również napędy elektryczne (także w układach hybrydowych).

4. Optymalizacja i poprawa konstrukcji i funkcjonalności podzespołów w środkach transportu.

6. Innowacyjne systemy redukcji szkodliwych emisji.

 III. SYSTEMY ZARZĄDZANIA TRANSPORTEM

3. Rozwój inteligentnych systemów transportowych, w tym m.in. transportu modalnego oraz optymalnego zarządzania energią.

5. Inteligentne systemy zarządzania bezpieczeństwem ruchu w transporcie. .

7. Systemy minimalizujące oddziaływanie środków transportu na otoczenie, w tym systemy i technologie oceny oddziaływania środków transportu na zdrowie i bezpieczeństwo.

 

W szczególności doświadczenia zespołów z ATH obejmują opracowanie:

  • adaptacji samochodowego silnika o zapłonie samoczynnym do zasilania dwupaliwowego,
  • sterowania samochodowego silnika o zapłonie samoczynnym zasilanego dwupaliwowo,
  • wpływu dodatku gazu ziemnego na wybrane parametry pracy silnika ZS zasilanego dwupaliwowo,
  • analiz wykorzystania alkoholi do zasilania silników spalinowych,
  • dwupaliwowego zasilania silnika o zapłonie iskrowym z udziałem mieszalnika alkoholu i benzyny,
  • ograniczenia emisji CO2 poprzez modyfikację układu napędowego z silnikiem ZI typu mini hybryda (wykorzystanie układu rozrusznika w procesie hamowania i rozpędzania pojazdu)
  • ograniczenia emisji cząstek stałych w silniku ZS zasilanym dwupaliwowo,
  • kompleksowych badań pojazdu samochodowego z układem ostrzegania przed wywróceniem,
  • systemu mobilnej rejestracji drogowych warunków pogodowych,
  • rozszerzenia systemu monitoringu ruchu drogowego OnDynamic o funkcjonalność związaną z oceną jakości powietrza z wykorzystaniem sieci czujników niskokosztowych,
  • platformy prognozowania zanieczyszczeń powietrza w skali miasta, w tym modułów odpowiedzialnych za bilansowanie emisji ze środków transportu drogowego, wyznaczanie warunków przewietrzania oraz obliczenia rozprzesztrzeniania się pyłów i gazów zawieszonych,
  • inteligentnego systemu ważenia pojazdów w ruchu (iWIM) z automatyczną oceną wiarygodności pomiaru.

I. INNOWACYJNE SENSORY I DETEKTORY (KONSTRUKCJA, TECHNOLOGIA, MATERIAŁY)

8. Technologia i konstrukcja sensorów i matryc sensorów fizycznych, chemicznych i biochemicznych, w tym elektrochemicznych, półprzewodnikowych, termometrycznych, masowych i piezoelektrycznych.

11. Sensory do pomiarów biofizycznych parametrów organizmów żywych i struktur biologicznych.

13. Technologia, konstrukcja, modelowanie i charakteryzacja inteligentnych sensorów i sieci sensorowych.

III. TECHNOLOGIE, MATERIAŁY I URZĄDZENIA ŚWIATŁOWODOWE

1. Technologie, metody i urządzenia wykorzystujące innowacyjne światłowody (pasywne i aktywne) oraz elementy światłowodowe do zastosowań telekomunikacyjnych.

V. SYSTEMY ORAZ SIECI SENSOROWE I TELEKOMUNIKACYJNE

1. Techniki zarządzania, przetwarzania i gromadzenia danych, optymalizacji i samoorganizacji sensorów i sieci sensorowych.

2. Bezpieczeństwo sensorów i sieci sensorowych oraz systemy zabezpieczenia przesyłu i gromadzenia danych.

VIII. ZAGADNIENIA APLIKACYJNE

11. Sieci sensorowe na potrzeby monitorowania i sterowania ruchu lądowego, powietrznego, wodnego w transporcie i w przemyśle.

15. Urządzenia do rejestracji i przetwarzania obrazów w różnych zakresach widma, w tym urządzenia dla robotyki i nawigacji.

IX. ZAGADNIENIA HORYZONTALNE W TECHNOLOGIACH SENSOROWYCH I FOTONICZNYCH

10. Techniki i urządzenia pomiarowe dla charakteryzacji, testowania i wzorcowania sensorów oraz elementów i systemów optycznych i fotonicznych.

W szczególności doświadczenia zespołu z ATH obejmują:

  • badania stabilności składników warstwy receptorowej biosensora pod wpływem czynników zewnętrznych,
  • modelowanie systemu cyber-fizycznego na podstawie imunosensora,
  • modelowanie, analiza czułości oraz identyfikacja parametrów podstawowych reakcji biosensorów elektrochemicznych (enzymy-substraty-inhibitory),
  • rozwój i badania czujników temperatury z identyfikacją i korekcją dryftu funkcji konwersji pod wpływem eksploatacji w polu temperatury o różnych konfiguracjach,
  • badania, rozwój i wdrożenie metod stosujących innowacyjne światłowody (pasywne i aktywne) oraz elementy światłowodowe do zastosowań telekomunikacyjnych.
  • badania i rozwój systemu artyleryjskiego wywiadu akustycznego - pole czujników rozmieszczonych na polu walki do monitorowania  środowiska akustycznego, wykrywania rozkładu pola dźwiękowego strzałów i obliczania współrzędnych koordynat źródła w czasie rzeczywistym,
  • badania i rozwój metod zabezpieczenia sieci sensorowych przed atakami, opracowanie sprzętu i oprogramowania do realizacji tych metod,
  • badania w zakresie budowy sieci sensorowych na potrzeby monitorowania i sterowania ruchu lądowego w transporcie;
  • zasady rejestracji i przetwarzania obrazów w różnych zakresach widma,
  • metody testowania generacji sygnałów dla precyzyjnej identyfikacji parametrów funkcji konwersji kanału pomiarowego.

II. PROJEKTOWANIE, BUDOWA I PRZEBUDOWA KONSTRUKCJI MORSKICH I PRZYBRZEŻNYCH

4. Komponenty i wyposażenie obiektów off-shore (w tym specjalistyczne żurawie, chwytaki, suwnice, systemy kompensacyjne lub napinające, specjalistyczne systemy wciągarek i systemy hydrauliczne).

8. Technologie i urządzenia o podwyższonej sprawności i efektywności energetycznej stosowane na potrzeby produkcji off-shore i transportu wodnego.

10. Projektowanie, technologia, urządzenia, systemy i metody służące eksploracji, szacowaniu i pozyskiwaniu zasobów morskich i dna morza.

W szczególności doświadczenia zespołu z ATH obejmują następujące prace z zakresu modelowania dynamiki urządzeń offshore:

  • modelowanie układów podlegających dużym przemieszczeniom z uwzględnieniem podatności oraz ruchów unoszenia bazy (żurawi wysięgnikowych i typu A_rama, oraz riserów do transportu węglowodorów),
  • modelowanie członów podatnych urządzeń offshorowych,
  • analizy statyczne i dynamiczne żurawi z wysięgnikiem skrzynkowym lub kratownicowym montowanych na statkach, platformach wiertniczych i wiatrowych, eksploatowanych w trudnych warunkach morskich,
  • modelowanie dynamiki żurawi podczas wykonywania prac przeładunkowych (podczas podnoszenia ładunku, z uwzględnieniem mechanizmu zwodzenia oraz obrotu kolumny). Symulacja działania urządzeń typu AOPS (Automatic Overload Protection System),
  • zastosowanie optymalizacji dynamicznej w doborze przebiegu funkcji napędowej w zadaniach: stabilizacji ładunku podczas podnoszenia i obrotu żurawia, utrzymywania ładunku w zadanej odległości od dna morza,
  • analizy statyczne i dynamiczne z zakresu drgań własnych i wymuszonych urządzeń stosowanych do wydobywania surowców (raiserów) z dna morza, z uwzględnieniem przepływu medium we wnętrzu,
  • modelowanie dynamiki raisera w zadaniu transportu urządzenia wydobywczego w nowe miejsce eksploatacji.

Czy wiesz że ...

©2021 Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja: OPTeam S.A.

fundusze.webp

polska.webp

ue.webp